مطالب مربوط به ویزا شنگن

مقدمه

قاره اروپا، در نیم‌کره شمالی زمین قرار دارد و پس از قاره اقیانوسیه، دومین قاره کوچک جهان است. قاره اروپا با قاره آسیا در یک پهنه خشکی قرار گرفته‌اند و با یکدیگر خشکی بزرگ اوراسیا را تشکیل می‌دهند. مرز طبیعی میان اروپا و آسیا را کوه‌های اورال تشکیل می‌دهند.
مساحت اروپا حدود ۱۰ میلیون کیلومتر مربع است و بیش از ۷۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد که یازده درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. با وجود مساحت نسبتاً کم خود، اروپا پس از آسیا دومین قاره جهان از نظر تراکم جمعیت است. اروپا در اصل شبه جزیره‌ای در شمال غرب اوراسیا و در شمال قاره آفریقا است. اروپا که به دلیل قرار گرفتن در منطقهٔ معتدل شمالی به قاره سبز معروف است بین آب‌های دریای خزر و دریای سیاه در جنوب شرقی، مدیترانه در جنوب، اقیانوس اطلس در غرب و دریای آدریاتیک در شمال قرار دارد. اروپا همچنین جزایر بسیاری دارد که از جزایر بزرگ آن می‌توان به جزایر بریتانیا و ایسلند اشاره کرد. شماری از شهرهای مهم و تاریخی جهان ازجمله پاریس، آمستردام، بارسلون، برلین، زوریخ، لندن، رم، مسکو و استانبول، در اروپا قرار گرفته‌اند.

اگر شما قصد سفر با تور اروپا را دارید حتما لیست زیر را در نظر بگیرید.

26 کشور عضو این ویزا هستند:
آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک، لیتوانی، لتونی، لهستان، مجارستان، اتریش، استونی، اسلواکی، اسلوانی، چک، ایسلند، مالت، یونان، لیختن اشتاین، سوئیس

schengen_map

ویزای شنگن چیست؟

ویزای شینگن یک سند صادر شده توسط اولیای امور معتبر در این زمینه برای متقاضیان بازدید و سفر به مناطق شنگن است. منطقه شینگن از 26 کشور تشکیل شده است. که از این 26 کشور عضو شنگن ، 22 عضو آن جزو اتحادیه اروپا و 4 کشور دیگر عضو “EFTA” (انجمن تجارت آزاد اروپا) (European Free Trade Association) هستند.

منطقه شینگن بیش تر کشور های اروپایی را تحت پوشش قرار می دهد، به جز انگلستان و کشور هایی مانند: رومانی ، بلغارستان ، کرواسی ، قبرس و ایرلند که به زودی بخشی از این توافقنامه می شوند. با این حال کشورهایی وجود دارد مانند: نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختن اشتاین که عضو اتحادیه اروپا نیستند اما عضو شینگن هستند.

ویزای شینگن Schengen Visa مخصوص کسانی است که قصد دارند به کشورهای محدوده شینگن وارد شوند.

البته ساکنین و اتباع کشورهای قاره آمریکا (غیر از چند کشور معدود مثل کلمبیا، پرو، بولیوی و…) و همچنین ساکنین و اتباع قاره استرالیا و کشورهای ژاپن،کره جنوبی و مالزی نیازی به اخذ ویزای اروپا ندارند و می توانند به مدت حداکثر ۹۰ روز به این کشورها وارد و یا خارج شوند.

Schengen-flag.jpg

انواع ویزای شنگن

ویزای شنگن با توجه به شرایط و ماهیت سفر متقاضی توسط هریک از سفارت‌های اروپایی صادر می‌گردد و به چهار گروه  A,B,C,D  تقسیم می‌گردد.

ویزاهای نوع A,B 

ویزای نوع A، ویزای ترانزیت است. به این معنی که فرض کنید شما قصد سفر به کانادا را دارید ولی از ایران پرواز مستقیم ندارد.

 ویزای نوع B، ویزای عبور است،  یعنی مسافر حق خروج از فرودگاه را دارد.

و می تواند از کشور مربوطه بعنوان منطقه عبوری استفاده نماید تا از طریق زمینی خود را به کشور دیگری برساند.

معمولا برای ترانزیت فرودگاهی یا زمینی و ورود متقاضی به یکی از فرودگاه‌های حوزه شینگن و سپس ادامه مسیر به خارج از حوزه اروپا و یا نهایتا اقامتی ۵ روزه صادر می‌شود.

ویزای نوع C

 ویزاهای کوتاه مدت مانند توریستی/دیداری/نمایشگاهی و تجاری از این نوع است که اکثر ایرانیان با آن وارد اروپا می شوند.

ویزای نوع C می‌تواند به صورت یکبار ورود، دوبار ورود یا چندبار ورود (مالتی پل) صادر گردد و معنای آن این خواهد بود که شما می‌توانید به دفعات قید شده در ویزایتان (در مهلت اعتبار ویزا) به حوزه شینگن سفر نمایید.
دارنده این نوع ویزا در هر بازه زمانی ۶ ماهه، می‌تواند ۳ ماه در حوزه شینگن اقامت داشته باشد، در ویزای چندبار ورود (مالتی پل)، شما باید در نخستین ورود، به کشور صادر کننده ویزا سفر نمایید، لیکن از دفعات بعد اجازه دارید به هریک از کشورهای حوزه شینگن ورود داشته باشید.توجه داشته باشید که معمولا برای متقاضیانی که برای اولین بار به اروپا سفر می‌کنند، ویزای یکبار ورود با اعتبار ۱۵ روز اقامت صادر می‌شود.

ویزای نوع D 

هم برای اقامت های بیش از ۹۰ روز در حوزه شنگن صادر می گردد و شخص درخواست کننده باید شرایط ویژه ای مانند تحصیل در یکی از کشورهای عضو و یا انجام یک پروسه درمانی طولانی مدت در حوزه شنگن را دارا باشد.

ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای شنگن 

با این ویزا افراد می‌توانند فقط به محدوده‌ی مشخصی که هنگام اخذ ویزا مشخص‌شده، سفر کند. مناطق دیگری که در این ویزا ذکر نشده‌اند فاقد اعتبار می‌باشد. به‌طورکلی ویزای LTV برای افراد دارای شرایط خاص مانند پناهندگان صادر می‌شود.

schengen

شرایط اخذ ویزای شنگن

هنگام درخواست ویزای شینگن به منظور سفر به یک یا چند کشور از منطقه شنگن یک سری مقررات وجود دارد که حتما قبل از درخواست باید آنها را رعایت کنید. اگر قصد سفر به بیش از یک کشور را دارید بهتر است از طریق سفارتی اقدام نمایید که قرار است بیشترین روزهای اقامت خود را در این کشور داشته باشید.

هنگامی که شما یک ویزای مولتی دریافت نمایید می توانید به تمام کشورهای منطقه شنگن سفر کنید.

شرایط مورد نیاز :

  • مدارک متقاضی
  • شرایط سنی متقاضی (سفارت‌های اروپایی در قبال افراد مجرد زیر ۳۰ سال که سابقه سفر به اروپا نداشته‌اند، سخت گیری بیشتری اعمال می‌کنند)
  • سابقه سفر متقاضی
  • باید قصد از سفر مکرر و یا به طور منظم شما توجیه‌پذیر باشد
  • سوابق شما درست و قابل اطمینان باشد؛ به بیانی دیگر از ویزاهای یکپارچه قبلی و یا ویزاهایی با اعتبار محدود منطقه‌ای بر اساس قوانین استفاده شده باشد
  • وضعیت اقتصادی در کشور مبدا قابل قبول باشد
  • قصد واقعی شما از ترک محدوده شینگن پیش از پایان اعتبار ویزا توجیه‌پذیر و قابل اثبات باشد

Travel in European Union

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شنگن

  1. تکمیل فرم درخواست ویزا به ازای هر فرد (به عنوان مثال فرم درخواست ویزای شینگن فرانسه)
  2. دو عکس رنگی بیومتریک و مناسب پاسپورت
  3. شناسنامه
  4. پاسپورت با حداقل 3 تا 6 ماه اعتبار از زمان شروع سفر، با حداقل 2 صفحه خالی
  5. مدارک شغلی و استخدام، مدارک و سوابق بیمه تامین اجتماعی
  6. پرینت گردش حساب مالی 3 ماهه اخیر
  7. نامه تمکن مالی
  8. مدارک ملکی نظیر سند خانه، اجاره‌نامه
  9. مدارک ازدواج و یا سایر مدارک توجیه‌کننده داشتن ارتباط خانوادگی در کشور مبدا
  10. مدارک توجیه کننده هدف از سفر و برنامه سفر دقیق با ذکر جزئیات
  11. بلیط رفت و برگشت پرواز
  12. رزرو هتل و یا دعوت‌نامه دوست و یا اقوام به عنوان میزبان در صورت اقامت در مسکن آنها (به همراه کپی پاسپورت و کارت شناسایی میزبان و مدارک اثبات اقامت وی در حوزه شنگن)
  13. بیمه مسافرتی بین‌المللی با حداقل پوشش درمانی 30.000 یورو برای کشورهای حوزه شنگن
  14. 60 تا 120 یورو پول نقد برای هزینه درخواست و هزینه‌های جانبی ویزا

و چنانچه متقاضی زیر 18 سال باشد به موارد زیر نیز نیاز پیدا خواهد کرد:

  • گواهی تولد
  • رضایت‌نامه یکی از والدین ( در صورتی که تنها با یکی از آنها می‌خواهید سفر کنید)
  • رضایت محضری والدین ( چنانچه قصد سفر بدون همراهی والدین و یا قیم قانونی را دارید)

چنانچه برای اهداف کسب و کار و بیزینس باشد:

  • دعوت‌نامه‌ای از یک شرکت معتبر و مستقر در حوزه شینگن برای شرکت در جلسه، رویداد و یا همایشی مرتبط با کار
  • قراردادها، فاکتورهای پرداخت‌شده و مدارک دیگری که ارتباط کاری شما را نشان دهد
  • گزارش سالانه و سایر مدارکی که فعالیت‌های کاری شرکت را به طور شفاف نمایش دهد
  • قرارداد، مدارک بیمه تامین اجتماعی و دیگر مدارکی که وضعیت فعلی استخدام شما در شرکت را نمایش دهد
  • بلیط شرکت در سمینار کاری که قصد شرکت در آن را دارید

چنانچه برای دانشجویان و دانش‌آموزان باشد:

  • مدرک ثبت‌نام در موسسه آموزشی
  • اثبات ثبت‌نام در کلاسها

تمام مدارک باید توسط دارالترجمه رسمی به زبان مورد درخواست سفارت ترجمه شوند و در روز انگشت نگاری توسط متقاضی به سفارت تحویل داده شوند. قطع عکس‌ها باید اندازه ۳٫۵ در ۴٫۵ سانتی متر باشد. پاسپورت متقاضی نباید کمتر از ۳ ماه اعتبار داشته باشد و ارائه پاسپورت‌های قبلی نیز الزامی است. حداقل پوشش بیمه مسافرتی برای ویزای شینگن ۳۰ هزار یورو است.

بستن منو